Marketing placówek farmaceutycznych – czy da się wypromować aptekę?

Według wprowadzonego i obowiązującego prawa, reklama apteki zazwyczaj jest, lub też po prostu musi być bardzo ostrożna i ograniczona. Mimo iż nie jedna agencja reklamowa mogłaby kreatywnie wykazać się na tym polu, tworząc skuteczne strategie marketingowe – wszystkie placówki obowiązują narzucone obostrzenia prawne.

Pisząc w przenośni, marketing farmaceutyczny w tym przypadku ma bardzo mocno zaciśnięty hamulec ręczny i jest to kwestia bardzo problematyczna. W roku 2012 w Polsce wprowadzono bardzo restrykcyjny zakaz reklamowania aptek. Nawiązując do artykułu 94a prawa farmaceutycznego, musimy mieć na uwadze, że nie wolno reklamować aptek ani punktów aptecznych (a także ich działalności). Oczywiście informacje dotyczące lokalizacji oraz godzin pracy apteki lub punktu aptecznego nie są zabronione i są ogólnie dostępne. Nie można także reklamować ich działalności, która odnosiłaby się do sprzedawanych produktów lub wyrobów medycznych. Trzeba mieć na uwadze, że wojewódzki inspektorat farmaceutyczny uważnie sprawuje nadzór związany z przestrzeganiem przepisów dotyczących działalności reklamowej wszystkich punktów aptecznych. W przypadku naruszenia któregoś z przepisów wojewódzki inspektorat farmaceutyczny podejmuje niezwłoczną decyzję oraz wydaje nakaz, aby nie prowadzić tego typu reklam.

Na szczęście identyfikacja wizualna firmy, czyli w tym przypadku konkretnej apteki, nie ma z tym nic wspólnego. Najważniejsze rzeczy, których trzeba unikać to jakiekolwiek zachęcanie do nabycia towaru lub informowanie o promocji. Projektowanie opakowań i etykiet konkretnych leków lub suplementów jest poniekąd reklamą samą w sobie, natomiast w żadnej aptece niedozwolone jest tworzenie akcji promocyjnych, że istnieje możliwość nabycia 2 leków w cenie 1 lub kupując 1 produkt, drugi otrzyma się 50% taniej. Dotyczy to także leków refundowanych, których ceny są stałe.

Jeżeli chce się zadbać o dobre wypromowanie apteki, można to zrobić w inny sposób, niż zrobiłaby to agencja reklamowa. Podchodząc do tematu z innej strony, branding dla firmy (także dla zwykłej apteki) to nie tylko logo i fajna nazwa, ale także ludzie w niej pracujący. Dlaczego jest to ważne? Kolejki w aptekach zdarzają się często, jednak uśmiechnięci i pomocni pracownicy to wartość dodana, która sprawi, że zawsze będzie chciało się wracać do tej jednej wybranej apteki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *